av Marte Monroe, 1mfb

Originaltittel: Matrubhoomi
Regi: Manish Jhã
Produksjonsår: 2003
Nasjonalitet: Indisk
Sensur: 15 år
Skuespillere: Tulip Joshi, Sudhir Pandey, Sushant Singh, Pankaj Jha, Piyush Mishra, Vinamra Pancharia, Mukesh Bhatt, Deepak Kumar Bandhu, Sanjay Kumar, Srivas Naidu, Amin Gazi, Chittaranjan Giri, Farooq Sarkari, Rajesh Jais, Latesh Chaudhary
Spilletid: 1 time og 35 minutter
Sjanger: Drama

”A nation without women” er en indisk film som ble produsert i 2003. Dette er filmdramatikk på det sterkeste som setter lys på mindretallet av kvinner i enkelte land i verden. Helt siden premieren tok plass 14. Januar 2005 har filmen rystet mange sjeler, både på kinolerretet og hjemme i stuen.

De siste hundre år har et enormt antall nyfødte jenter ”sporløst forsvunnet” i India. I denne filmen blir akkurat dette satt på spissen der regissøren, Manish Jhã, ”spår” en skremmende nær fremtid i en indisk landsby uten et eneste kvinnemenneske i sikte.

En familie på fem brødre og én far får deres største ønske oppfylt da en kvinne blir inngiftet i familien. Denne eneste kvinnen som finnes i mils omkrets, Kalki, blir overgrepet av seks forskjellige menn i uken. Det hele begynner med noen tilsynelatende ”milde” overgrep, men straks som kvinnen faller for den yngste av brødrene, den eneste som viser henne omsorg, vennlighet og respekt, bryter helvete løs i hjemmet.

Et raseri, sammen med misunnelse og sjalusi, sprer seg innenfor de resterende fem familiemedlemmene i hjemmet, og ender opp i en enorm eksplosjon av følelser som fører til et hav av drap, voldtekt og hevn.

Regissør Jhã sparer ikke på elendigheten, og viser oss den stakkarslige jenta, som etter hvert mannlige besøk blir mer og mer skjør, i sin posisjon som et ødeleggelsesmoment i øynene på seks menn.

Filmen har et realistisk preg, og vil sette deg igjen med et inntrykk av å ville gjøre noe for å få vinklet livsbildet til Indias befolkning. Historien treffer deg midt i hjertet, og herjer med følelsene dine med sin innsiktsrike, sterke og realistiske måte å sette opp situasjonen på. Både gjennom selve fotograferingen, klippingen og lydbruken, og gjennom skuespillerenes gjennomføring av hver enkelte karakter, drar filmen deg med på et mareritt som en aldri våkner opp i fra.

Alt i fra likegyldighet til den sterkeste form av sjalusi preger budskapet i filmen, og gjør at den bør blitt sett av hvert eneste enkeltindivid i vår verden. Det er ingen fin og lun stemning gjennom filmen, som er med på å gi budskapet sin rette mening. Til tross for filmens groteske og realistiske visningsmåte, bør absolutt en person med et ”svakere sinn” også se den. Den ryster deg på en nødvendig måte.

Om du leter etter en oppvekker, et bilde av hvordan elendighet preger verden, eller noe som vil sette spor og vekke en lyst i deg til å hjelpe, anbefales ”A nation without women” på det sterkeste. For deg som egentlig er likegyldig til disse punktene, og heller foretrekker en film basert på ”Hollywood-modellen”; se denne filmen. Den vil gi mening for deg, uansett hvem du er!